7/9/12

Yosemite

Yellowstonen ohella Yosemite oli toinen reissun kohteista, jota odotin kuin kuuta nousevaa. Suurten vuorten reunustama satumaisen kaunis laakso on niin uskomaton, että toistan itseäni: Tämä on nähtävä paikan päällä, eivätkä kuvat tee oikeutta.

Ajoimme puistoon iltaa vasten ja asettauduimme leirinuotiolle nauttimaan muutaman vehnäisen ja grillailemaan iltapalaa. Olli piti huolen siitä että uhritulet eivät kalpene naapureille ja Samuli toi viihdettä hämärällä nuotiossa lämmitettävällä popcorn-virityksellä, mikä vaikutti lähinnä siltä että se räjähtää hetkenä minä hyvänsä. Istuimme nuotion loimussa oluet kädessä ja bambi tuli ihmettelemään leiristämme kuuluvaa naurua. Ihmisillä oli hyvä olla.

Aamulla lähdimme jotostelemaan Mist Trailia, jossa näkee pari Yosemiten hienointa vesiputousta ja maisemat ovat muutenkin kohdallaan. Varsinkin jälkimmäisen vesiputouksen, Nevada Fallsin, päältä avautuva maisema saa haukkomaan henkeä. Kesken reissun päätimme muuttaa suunnitelmaa ja vaeltaa sieltä suoraan Glacier pointille, jolloin reittimme olisi Panorama Trail, mutta vaikeamman kautta eli väärinpäin. Nousua matkan varrella tuli yhteensä reipas 4000ft ja Yosemiten paras anti oli koko ajan nähtävissä, sillä suurin osa noususta oli heti reitin alussa ja vaelsimme ison osan vuorten päällä. Välissä laskeuduimme takaisin laaksoon ja kävimme uimassa ja täyttämässä juomapullomme "pienen putouksen" altaassa. Tuntia myöhemmin näimme että tuo pieni putous olikin n. 50m korkea ja varsin näyttävä, joten oli ihan hyvä ettemme tutkineet sitä sen lähempää reunaa. Kokonaispituutta reitille tuli vajaat 15km ja suosittelen sitä varsinkin jos aika on kortilla.

Tällä kertaa Yosemiten visiitti jäi yhteen jotosteluun, sillä muu porukka halusi jo suunnata länsirannikon suuntaan, kohti Pacific Coast Highwayta ja Santa Cruzia.