9/4/09

Tehoa, komisario Palmu!

Blogin päivitystahti vähän hidastelee koulukiireiden vuoksi, mutta hyvä näin. Koulutus nimittäin edistyy vauhdilla ja takana on jo reipas määrä simuja ja pari lentoa oikealla koneella. Simussa on sorvattu kaikkea mahdollista aina moottoripaloista yksimoottoriylösvetoihin. Yksi progress check tuli ja meni ja onnistuin lentämään sen vähän penkin alle. Liekö väsymys vai mikä, mutta meno oli vähän säätämistä. Noh, läpi meni, joten se siitä ja eteenpäin. Oppiminen ei ole koskaan lineaarista ja tuon jälkeen hommassa onkin ollut aivan eri sävel.
Keskiviikkona oli ensimmäinen lento King Airilla, eikä moottoreiden käynnistäminenkään jännittänyt sen enempää kuin simussakaan. Simulaattorissahan ei satu kuin egoon, mutta todellisessa elämässä mokailu maksaa aika paljon (200-300k€), kun moottori joudutaan rahtaamaan ulkomaille huoltoon. Ihan yhdestä napista se ei siis lähde päälle ja hereillä kannattaa olla, mutta rutiinihommia kuitenkin. Ja voi pojat sitä tehoa. Kingi ei kyllä paljoa kysele kun heittää vivut eteen ja vetää koneen taivaalle. Porin kaupunki katoaa aika nopeasti taakse ja nopeus kiihtyy varsin miellyttävästi. 240 solmun ilmanopeudella lentäessä pilvet tulivat aika vauhdilla silmille ja vauhti veti suupielet pieneen hymyyn.
Tänään oli vuorossa toinen lento ja jo nyt päästiin tositoimiin ja harjoittelemaan moottorihäiriöitä niin matkalennolla, lähestymisessä, kuin lentoonlähdössäkin. Opettaja ei toki sammuta moottoria oikeasti, vaan se simuloidaan vetämällä se vain tyhjäkäynnille, jonka seurauksena kone pyrkii kääntymään kohtuullisen voimakkaasti sammuneen moottorin puolelle. Käyvän moottorin puoleinen jalka pohjaan, nokkaa alas ja tehoa. Ei siinä sen ihmeellisempää, koska King Airin 2100 hevosvoiman puolittaminen ei aiheuta vielä paniikkia, varsinkaan kun koululennot lennetään tyhjällä koneella. Mutta ei kyllä huvittaisi kokeilla mitä toisen motin sammuminen kriittisellä nopeudella ja täysillä massoilla tarkoittaisi. Mutta hitto että hymyilyttää vieläkin ja tekisi mieli hypätä takaisin koneeseen, vaikka takana on aika raskas viikko ja edessä siintää 4 päivän vapaat ja viikonloppu. Mahtavaa hommaa kyllä kertakaikkiaan.
Kouluun saatiin myös uutta verta ja viimeisen parin viikon aikana koulun oppilaiden määrä on melkein tuplaantunut SIO 12 ja 13 saapumisen ansiosta. Tulojuhlat olivat tunnetusti varsin mahtavat, joskin itse nautin ohjelmasta vesilasin äärellä koska seuraavana päivänä oli taas simuvuoro. Uusia naamoja on niin paljon, että hyvä jos tässä ehtii edes tuntemaan kaikkia pärstäkertoimen perusteella, saati sitten nimellä. Mutta tervetuloa ja ja nauttikaa tilaisuudesta ;)
Koulun ulkopuolella ei olekaan tapahtunut juuri mitään, paitsi kohtuullisen raskas muutto. Asustelen nyt Kalliossa ja uusi kämppä on kyllä kymmenen kertaa hienompi kuin yksikään edellisestä opiskelijaratkaisuista. Koska lentotahti hidastuu ja Porissa tulee vietettyä entistä vähemmän aikaa, taidan siirtää henk.koht. elämän entistä enemmän Helsingin suuntaan. Varma merkki tuosta on tuo takakontissa matkustava viskikokoelmani, joten henkinen koti siirtyy kyllä nyt pysyvästi etelään ;)
Seuraavaksi pitääkin etsiä joku kamppailulajiseura Helsingin päästä. GB-Gym tai sitten kaapelille painimaan. Katsotaan nyt.

No comments:

Post a Comment