3/16/10

Hypoksia

Flightforumilla riittää näköjään mielenkiintoista jaettavaa. Laitan tämä tännekin, koska ko. foorumia lukevat lähinnä aiheesta innostuneet, ja tämän nyt ymmärtävät muutkin.

Hypoksia, eli keskushermoston happivajaus on äärimmäisen vaarallinen tila, eikä vähiten korkealla lentävissä koneissa, joissa reagointiaika esim. painekadossa on lähinnä kymmenen sekunnin luokkaa. Happivajaus johtaa ensimmäisenä hienomotoriikan menettämiseen ja henkiseen taantumiseen jonnekin simpukan ja saappaan välimaastoon. Hyvin nopeasti tilanne etenee tajuttomuuteen ja myöhemmin jopa kuolemaan.

Esimerkkitapauksessa Learjetin pilotit menettivät toimintakykynsä lähes täysin, koneen lentäessä lentopinnalla 320. Perämies meni tajuttomaksi ja kouristeli (onnekseen) niin voimakkaasti, että huitoessaan ohjaimia ja potkiessaan polkimia, autopilotti ei suostunut menemään päälle. Kippari joutui lentämään konetta käsin ja ilmeisesti tuon vaatima henkinen keskittyminen pakotti hänet pysymään tajuissaan edes sen verran, että kone saatiin alemmas ja tilanne päättyi onnellisesti.



"Unable to control altitude.. Unable to control airspeed.. Unable to control heading.. Kalitta six six. Other than that, everything is A-OK. "







Edit: Lisätään tähän perään vielä toinen pätkä, jossa pilotin radioliikenne ei ole ihan yhtä rauhallisen seesteistä kuin edellisessä, vaikka tilannetietoisuus oli varmaankin aika samalla tasolla. Kyseessä ei siis ole mitään itse aiheeseen liittyvää, vaan homma karkasi lapasesta koneen lennettyä pilveen. Vaikka vaakalennon lentäminen ei äkkiseltään kuulosta kovinkaan vaikealta, on se käytännössä mahdotonta mikäli visuaalisia referenssejä ei ole ja mittarit ovat poissa pelistä ja/tai pilotti ei ole saanut mittarikoulutusta. Tasapainoaistia ei vain ole tarkoitettu toimimaan lentokoneessa "silmät kiinni".

Vaikka äkkiseltään tekisi mieli nauraakin pilotin paniikille, niin tosiasiassa tilanne oli päässyt todella pahaksi ja on nostettava hattua että paniikistaan huolimatta mies sai homman haltuun ja pystyi toimimaan järkevästi lennonjohtajan ohjeiden mukaan.

Ja varsinkin lennonjohtaja tienasi loppuelämänsä liksan muutamassa sekunnissa. Uskomattoman ammattimaista toimintaa.

No comments:

Post a Comment